Udstillingskonceptet: Udstillingslaboratoriet – Hverdagsdesign på 3 måder

Hverdagsdesign på 3 måder: et udstillingskoncept under udvikling. Illustration: Jarl Christian Axel Hansen

Udstillingslaboratoriet – hverdagsdesign på 3 måder: et udstillingskoncept under udvikling. Illustration: Jarl Christian Axel Hansen. Foto: Pernille Klemp

En udstilling, tre iscenesættelser, din mening. Udstillingen Udstillingslaboratoriet – Hverdagsdesign på 3 måder viser hverdagsdesign; det design vi alle kender og holder af, men som vi også nogle gange glemmer – eller måske ikke tænker på – er ‘design’. Men det er samtidig også et eksperiment. For hvilken af de tre iscenesættelser er bedst? Designmuseum Danmark inviterer dig ind i et udstillingsunivers, hvor museet kombinerer det genkendelige og nære design, vi har i vores hjem og hverdag, med en eksperimenterende formidling, som viser den samme udstilling – men på 3 helt forskellige måder, som giver 3 helt forskellige oplevelser. For bagefter at åbne op for netop din mening.

Ovenstående er en appetizer til det udstillingsprojekt, jeg arbejder på netop nu og som åbner på Designmuseet omk. oktober 2013. Et projekt som både skal udgøre en lille, men engagerende, interessant, anderledes og forhåbentlig sjov udstilling. Men som også skal bruges til at indsamle empiri og gøre mig klogere på museumsgæstens oplevelse af udstillingen.

Konceptet er simpelt: de samme 25 genstande udstilles i 3 forskellige iscenesættelser ud fra hhv. æstetiske, didaktiske og affektive udstillingsprincipper. Når den besøgende har været gennem alle tre udstillinger, kommer han/hun ud i et zoneområde i bunden af udstillingen; ‘write, draw, reflect, think, vote’ og afslappet, loungestemning opfordrer nu den besøgende til at give sin mening til kende. Hvad var godt, hvad var skidt, hvilken udstilling var bedst? Hvordan oplevede du udstillingen? Hvad følte du? Hvad var mest interessant – og hvorfor? Etc. Den besøgende kan bruge forskellig midler, alt efter hvad han/hun føler sig mest tryg ved – bl.a.

  • tablets: mulighed for at kommentere digitalt – både ved at besvare spørgeskema men også ved at kunne skrive mere reflekterende og længere kommentarer (digital brainstorm)
  • votingpoles: 3 plastikrør som markerer hver af de 3 udstillinger (de 3 principper) og spørgsmålet ‘Stem på din favorit – tag en bold og læg den i røret for den af de 3 udstillinger du bedst kunne lide’. De besøgende kan komme små bolde i det rør, som markerer den udstillingsform de syntes bedst om > visualisering som er synlig for både os og de besøgende, brugerinddragelse og transparens
  • Post-it: analog feedback funktion (som dermed ikke skaber digitalt skel mellem aldersgrupper, men åbner op for alle som kan skrive). Flerdelt på 2 forskellige vægge:
    • 3 udstillinger, dine 3 ord: Hvilket ord synes du, beskriver dine 3 oplevelser i hver af de 3 udstillinger? Skriv 3 ord – et for hver udstilling – på hver sin seddel og placer dem under udstillingstitlen på væggen her. 
    • Brainstorm (analog): Dine tanker – tegn, skriv og fortæl om din oplevelse her så den kan deles med os og andre.

Udover alle disse forskellige data, som indsamles løbende fra de besøgende, og som giver os en umiddelbar men også ukontrolleret datamængde, der dermed skal behandles særskilt og med ekstra forbehold, skal udstillingen også udgøre et case study, hvor der dykkes ned i kvalitativ, dybdegående empiriindsamling.

Overordnet var dette først tænkt til at blive gjort via:

  • fokusgrupper, c. 50 prs. fordelt på alder og segmentering – både brugere og ikke-brugere, familier etc.
  • Indbydes på forskellige tidspunkter hvorefter der afholdes fokusgruppeinterviews
    • fokusgruppeinterviews med aldersinddelte besøgsgrupper – evt. suppleret med dybdegående semistrukturerede forskningsinterviews

Men er efterfølgende i takt med Laboratoriets/eksperimentets tilrettelæggelse – og med højt kvalificeret sparring fra George Hein 30. maj 2013 – blevet justeret til følgende:

Fremgang for dataindsamling i udstillingen – to typer af studier, som begge skal foretages:

1. Time-tracking study:

  • Observer (uden adressering) de besøgende i udstillingerne – hvor lang tid bruger de i hver enkelt?
  • Registrer og inddel efter følgende kategorier: dato, tid, køn, alder (lav alderskategorier)

2. Interview med besøgende/respondenter (frem for oprindeligt fokusgruppeforslag):

  • Formativ evaluering (formative evaluation)
  • Bed hver respondent (som kontaktes på selve museet og spørges om de vil deltage) være X antal minutter (2-5 minutter som udspil, men skal være ens/konsekvent hele vejen i dataindsamlingen selvfølgelig) i hver udstilling, for bagefter at deltage i et interview.
  • Respondenterne interviewes efterfølgende ud fra spørgeguide (semi-struktureret forskningsinterview)
  • Testpersonerne tildeles særlig rækkefølge, som de skal se udstillingerne i, for dermed at sikre større spredning og repræsentativitet. Observeres ikke undervejs, mens de er der, for dermed at skabe det mest naturlige miljø.
  • Respondenternes formative og komparative evaluering

Dette uddybes i indlægget One-on-one med George Hein: eksperimentdesign.

Yderligere vil dette blive suppleret op med:

  • en space syntax analyse – diagrammatisk kortlægning af udstillingerne og de besøgendes bevægelsesmønstre suppleret af snapshots af besøgendes koncentrationer ift. displays, som tages med fastlagte intervaller af 10 min. (jvf. Monti og Keene (2013))
  • observationsstudie ud fra fastlagt observationsark til dokumentation af besøgendes interaktion og adfærdsmønstre

Det overordnede forventede udbytte – selvfølgelig udover en sjov, berigende og interagerende udstilling – er:

  • indsigt i de besøgendes udstillingsoplevelse og refleksion derover med udstillingen som et case study
  • stærk udstilling med åben og eksperimenterende profil og bred målgruppe
  • brugerinddragelse og -debat
  • afprøve eksperimenterende dataindsamlingsteknikker + formidlingsstrategiske tilgange for derefter at analysere resultater
  • synlighed som transparent og lyttende institution
  • analyserbar brugerdata/empiri til projekt og dokumentation af brugeroplevelse – både kvalitativt og kvantitativ
  • design som hverdagskultur – og noget for os alle, men også design som et bredt dækkende begreb
  • en bredere forståelse af hvad design er og kan være – indblik i brugernes syn
Jeg håber, at dem af jer, som læser dette, vil kigge forbi når udstillingen åbner – og også gerne deltage eller give aktiv feedback.
 
Udstillingsperiode: 4. oktober 2013 – 2. marts 2014. 
Reklamer

Kommenter

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s